Möödunud nädalal 25.–31. märtsini toimunud uue muusika ja linnakultuuri festival Tallinn Music Week (TMW) kinnistas Põhja-Tallinna uue loovlinnaosana. Juba üheteistkümnendat korda toimunud festival oli endisest kompaktsem ja fookustatum.
Tänavuse TMW erinevate programmiosade läbivaks teemaks oli kultuur majanduse mootorina. Lisaks muusikaprogrammile Põhja-Tallinna klubides ja konverentsile Eesti Kunstiakadeemias (EKAs) pakuti elamusi ka avalike vestluste, kunsti- ja disainiprogrammi, lastele suunatud loovate töötubade ning linnaruumi avastusretkedega.
Valdav osa festivalist koondus kompaktsele alale Põhja-Tallinnas, peamisteks maamärkideks Telliskivi Loomelinnak, Kalamaja, Noblessneri sadam ja EKA uus hoone, kus toimus nii TMW konverents kui ka muusikaprogrammi keskne üritus EKA ÖÖ. Üksteisest lühikese jalutustee kaugusele jäid nii enamik TMW õhtuseid muusikaklubisid kui ka päevase linnaprogrammi toimumispaiku.
„Tänavust festivali korraldama asudes tegime teadliku otsuse kasvada sisus, mitte numbrites,“ selgitab TMW juht Helen Sildna, tõdedes: „Nii publiku, artistide kui ka tiimiliikmete tagasiside näitab, et see oli ainuõige otsus. Võib öelda, et tänavune TMW oli üks parimaid üle aastate. Kompaktsus ja keskendumine sisule andsid tagasi mõtte, miks ja kellele me seda festivali teeme, andes jõudu ka jätkata. Järgmine TMW toimub 23.–28. märtsil 2020.”
Ka Telliskivi Loomelinnaku asutaja Jaanus Jussi sõnul muutis TMW koondumine Põhja-Tallinna festivali külastajasõbralikumaks ning loosungist „Kultuur kui majanduse mootor“ sai tegelikkus. „Loomelinnaku liikumapanev jõud kultuur ei ole ainult kunst ja meelelahutus, vaid ka oluline majanduse elavdaja. Ainuüksi siinsete kaupluste külastatavus suurenes TMW ajal üle kolmandiku ja täisvõimsusel töötavates restoranides olid kohati otsakorral nii sööginõud kui ka joogipoolis.“
Festivali esitlejast Telia Eesti kommunikatsioonidirektori Katrin Isotamme sõnul on koostöö TMW-ga üha sisulisemaks muutunud: „Kultuuri- ja ärivaldkonna partnerluses on palju potentsiaali, kui toetutakse sarnastele väärtustele. Mõtleme samas suunas ja oleme tänu sellele saanud ühiselt pilti tuua näiteks digiriskide ja keskkonnaprobleemide temaatika. Muusika aitab inimestel esmapilgul ehk kaugetena näivate väljakutsetega lihtsamini suhestuda ja Telia uued tehnoloogiad omakorda aitavad nii muusikat kui ka olulisi sõnumeid suurema hulga inimesteni viia.“
TMW konverentsi fookuspaneelil „Kultuur kui majanduse mootor,“ tõdes EASi turismiarenduskeskuse direktor Margus Sameli: „Kultuur on reisimise esmane motivaator! Rahvusvahelistesse kultuuri- ja spordiüritustesse investeeriti 2018. aastal alla 1 miljoni euro, ent selle majanduslik mõju oli ligikaudu 14 miljonit eurot.“
29. ja 30. märtsil EKAs toimunud TMW konverentsil astus üles 113 eri valdkondade visionääri ja edendajat, neist 64 meessoost ja 49 naissoost. Arutlusteemade keskmes oli kultuuri mõju majanduse käivitajana ja sotsiaalsetele probleemidele osundajana.
29. märtsil alanud konverentsil tervitasid EKA auditooriumi kogunenud rahvusvahelist publikut EKA rektor Mart Kalm, Telia tegevjuht Robert Pajos, Eesti kliimastreigi algatajast kooliõpilane Kristin Siil ja TMW juht Helen Sildna. Ettekandega „Brexit on läbi! Kui vaid soovid“ (“Brexit Is Over! If You Want It“) esines Briti kaasaegse disaini võtmekuju Malcolm Garrett.
„Täpselt nagu Amos Rex Helsingis või Fotografiska Stockholmis, aitavad inspireerivad institutsioonid nagu TMW või EKA luua keskkonda, kus tasub elada ja seetõttu on ka võimalik edukat äri ajada,“ parafraseeris EKA rektor Mart Kalm TMW konverentsi loosungit „Kultuur kui majanduse mootor“.
Muuhulgas olid konverentsil arutluse all Eesti ettevõtluse ja kultuuri koostöömudelite tõhustamine, muusikafestivalide ellujäämisvõimalused, Venemaa muusikatööstuse tulevikusihid ja sooline palgalõhe. Nimekamate kõnelejate seas olid Soome ettevõtja ja kultuurivedur Gunvor Kronman, Briti muusik ja helilooja Barry Adamson ning disainiguru Malcolm Garrett, uue aja parimaid rockibiograafe Zoë Howe, Spotify sõltumatute leiblite osakonna juht Jennifer Masset, kurikuulsa Fyre festivali logistik Keith Siilats, Soome suurima kultuurikeskuse Tampere Hall tegevjuht Paulina Ahokas ja rahvusvahelise naisloojate ja -ettevõtjate võimalusi edendava projekti Keychange tegevjuht Vanessa Reed. Konverentsi raames leidis aset ka rahvusvaheline tehnoloogiaettevõtete ja idufirmade vaheline kohtumine, millel osalejaid tervitas president Kersti Kaljulaid.
28.–30. märtsini väldanud TMW muusikafestivalil kohtus kogu maailma uute artistide paremik juba tuntud tegijatega meilt ja mujalt ning eksperimentaalsed tulevikuhelid vaheldusid tabelipopiga ja džäss metaliga. Magnetiteks kujunesid muuhulgas Eesti muusikaloos olulise Soome plaadifirma Stupido Records 30. sünnipäevapidu F-hoones, Üle Heli festivali, Briti plaadimärgi 130701 / FatCat kureeritud audiovisuaalne avastusretk EKA ÖÖ Kunstiakadeemias, Vene neoklassika staari Kirill Richteri kontsert Kalamajas Tallinna Kalju Baptistikoguduse kirikus ja festivalile punkti pannud peomaraton Kasaganaan Noblessneri techno-klubis HALL.
Et TMW on eeskätt naaberriikide jaoks muutumas üha olulisemaks sihtpunktiks, näitas tõik, et võõrustajariigi Eesti 70 artisti järel esines festivalil enim artiste Soomest ja Venemaalt (kummastki 14).
Vene artistide ekspordivõimalusi ededendava sihtasutuse RUSH ja talendifestivali Moscow Music Week esindaja Tanja Makarova sõnul on TMW-st saanud Venemaa muusikavaldkonna olulisemaid sihtpunkte. „Siin toimub võtmetähtsusega kultuurivahetus Vene artistidele ja muusikatööstuse esindajatele, kes soovivad tutvuda Euroopa muusikaväljaga ning oma rahvusvahelist tegevust hoogustada. Lisaks tõstatakse TMW uuendusaltil konverentsil alati olulisi küsimusi ja teemasid, millele me pole jõudnud veel mõeldagi.“
TMW peamiseks eesmärgiks on tutvustada rahvusvahelise potentsiaaliga muusikuid laiemale publikule ja muusikatööstusele. TMW Station Narva esitlusõhtul Erinevate Tubade Klubis oma esimese avaliku etteaste teinud Islandi elektropopi artist ROKKY, kes on tänaseks sõlminud lepingu USA plaadileibliga Plus One, tõdes: „Esinesin klubis, kus kõik pidid kingad jalast võtma. Arvan, et sellist kogemust pole igaühel ette näidata. Suhtlesin lisaks kaasesinejatele esmakordselt ka paljude muusikavaldkonna tegelastega. See oli suurepärane kogemus!“
Lisaks alles oma loometee alguses olevatele artistidele võimaldab TMW rahvusvahelist tähelepanu ka staažikatele tegijatele. Nii rabas juba 1990ndatest aastatest tegutsenud Eesti müraroki kuningas Zahir paljukogenud Briti muusikut ja ajakirjanikku John Robbi: „See bänd teeb selgeks, kui võimsalt ja uudselt võib taoline muusika mõjuda. Inglismaal toimiks nad väga hästi!“ Zahiri liidrist Tambet Jurno ise möönab: „Põhimõtteliselt oli meie laiv nagu pangarööv – kähku sisse, kähku välja. Aga festivali õhkkond oli väga mõnus, korraldajad ja publik olid le magnifique.“
Muusikaprogrammi ja konverentsi kõrval pakkus TMW elamusi ka avalike vestluste, kunsti- ja disainiprogrammi, lastele suunatud loovate töötubade ning linnaruumi avastusretkedega. Tasuta päevased linnalava kontserdid tõid festivalimelu ootamatutesse paikadesse üle linna. Avalike vestluste sari TMW Jutud toimus festivalinädala jooksul Telliskivis baaris Pudel, disainibüroos Velvet ja Talinna Kunstigümnaasiumis. Aruteluteemad ulatusid telekanalite rollist muusikakultuuri kajastamisel nalja ja solvangu piiride testimiseni ning meelelahutusmaailma raputava tühistamis-kultuuri ilmingute lahkamiseni. Lisaks leidsid festivalil aset Eesti Kaasaegse Kunsti Arenduskeskuse kureeritud kunstiprogramm koos pikendatud avamisaegadega galeriiõhtuga Tallinna Neljapäev, tänavakunsti ekskursioon ja disainituur Telliskivi Loomelinnakus, lastele suunatud muusikateemalised töötoad Eesti Lastekirjanduse Keskuses, Põhja-Tallinna restorane tutvustav programm TMW Maitsed ning Plaaditurg.
Noblessneri sadamalinnakus lõid kolmel festivaliõhtul imelise valguse ja varjude mängu skulptor Elo Liivi ja EKA tudengite loodud valgus- ja heliinstallatsioonid.
„Noblessneris seisavad sajanditaguse allveelaevatehase monumentidena kultuurimälestised kõrvuti kaasaaegse arhitektuuriga. TMW raames loodud valgusinstallatsioonid ühendasid selle ruumilise mineviku ja tuleviku väga inspireerival moel,“ kommenteerib Noblessneri sadamalinnaku eriprojektide juht Ann Virkus. „Meie eesmärk on anda siinsele suurejoonelisele tööstusarhitektuurile uus elu ning luua inimestele ja merele avatud, igas mõttes elav sadamalinnak. Kultuur, mille kandjaks on ka TMW, on selle vundament ja vereringe.“
Järgmine TMW festival toimub 23.–28. märtsil 2020. Lisainfo.
Tallinn Music Week 2019 numbrites:
170 esinejat 28 riigist
75 festivali toimumispaika, neist 18 muusikalava
22 587 festivalikülastajat
956 delegaati, neist 453 välisriikidest
100 välisajakirjanikku
Fotod:
TMW 2019 parimad hetked
TMW 2019 konverentsi avamiskõned Youtube’is.
TMW 2019 festivali korraldas Shiftworks OÜ koos paljude partnerite ja kaaskorraldajatega.
Programmipartnerid:
Jazzkaar ja Eesti Jazzliit, Rada7, Fenno-Ugria, Manka Boutique Pop Festival, Intsikurmu Festival, Station Narva, Kalana Saund, World Clinic, Made In Baltics & Sony Music, Üle Heli & 130701/ FatCat Records, Damn.Loud Agency, Stupido Records, Sveta Baar, HALL, MÜRK, Kasaganaan, Kivi Paber Käärid, Eesti Kaasaegse Kunsti Arengukeskus (EKKAK), Disainikeskus
TMW 2019 Linnalava toimumispaigad: Viru Keskus, Eesti Kunstiakadeemia (EKA), Telia esindus Kristiine Keskuses, Tallinna Kunstigümnaasium, Balti Jaama Turu Humalakoda, disainibüroo Velvet, raamatupood Puänt, Põhjala Tap Room, Leila Baar
TMW 2019 maitseelamusi pakkusid: Trühvel, La Muu, Kaja Pizza Köök, Jahu Resto, Kopli Puljongibaar, Moon, Kolm Sibulat, Bekker Pagariäri, Põhjala Tap Room, Noodle Box pop-up @ Burger Box Bar, Burger Box, Kokomo Coffee Roasters, Sfäär, Fika – Leib ja Kohv, Muhu Pagarid, Kärbes Kitchen&Bar, Homeart, Lendav Taldrik, Kivi Paber Käärid, Frenchy Bistro, F-hoone, Taibaan, VLND Burger, Curated by Bakerman
TMW 2019 esitleja: Telia Eesti.
Peatoetajad: Nordic Hotel Forum, Eesti Ettevõtluse Arendamise Sihtasutus, Telliskivi Loomelinnak
Partnerid ja panustajad: Music Estonia, Eesti Kunstiakadeemia (EKA), BLRT Grupp / Noblessner, Viru Keskus, Eesti Lastekirjanduse Keskus (ELK), Yandex.Taxi, Postimees Grupp, Raadio 2, Raadio 4, ERR Kultuuriportaal, IDA Raadio, Soundhouse, RGB, Cuu Club, aKustikAudio, Kingivabrik, Vita Pictura, Moe Peenviinavabrik, Economy Hotel, Go Hotel Shnelli, Go Bus, Go Travel, Digiekraanid.
Välispartnerid: Soome Suursaatkond, Kanada Suursaatkond, Soome Instituut, Briti Nõukogu, Tattarrattat, Stupido Records, 130701/ FatCat Records, Chimes, Noise Unit PR, Ebba Lindquist PR, Keychange, The Orchard, Finest Sounds, Radio Helsinki, Tiketti, ETEP
Festivali toetasid: Kultuuriministeerium, Tallinna Kultuuriamet, Kultuurkapital ja Tallinna Ettevõtlusamet
Festivali veebileht: Velvet ja Festivality
Visuaalne identiteet: AKU